JAK UNIKNĄĆ ODWODNIENIA LATEM?

Hej!

Nie znam osoby, która nie lubiłaby lata. Szczególnie taka pogoda, jaką mamy teraz, wywołuje uśmiech na twarzach - można pojechać nad morze, jezioro, opalić się i spędzić czas na świeżym powietrzu. Pamiętajmy jednak, że upały niosą ze sobą także niepożądane efekty - wszyscy dobrze je znamy. Przegrzanie, duszności, oparzenia słoneczne, uczucie gorąca, przemęczenie związane z wysoką temperaturą... W gorące dni o wiele łatwiej się także odwodnić. Na szczęście, są sposoby na to, aby temu zapobiec - jeśli wprowadzimy je w życie, żaden upał nam niestraszny!


Zapotrzebowanie na wodę jest różne w zależności od płci, aktywności fizycznej, klimatu, masy ciała. W gorące dni oczywiście należy pić więcej, przy dużym wysiłku fizycznym także. Nie zapominajmy, że woda jest nam niezbędna do życia - to podstawowy składnik organizmu i bez odpowiedniej jej podaży, większość procesów po prostu nie będzie poprawnie zachodzić. Woda jest środowiskiem większości reakcji chemicznych, odpowiada za transport składników, za termoregulację, jest składnikiem budulcowym komórek. Jak widzicie, chcemy czy nie - wodę trzeba pić :D 

Jakie są pierwsze oznaki odwodnienia? 

- suchość w ustach, pragnienie
- rozdrażnienie
- bóle głowy
- rzadkie oddawanie moczu
- rozkojarzenie, niemożność koncentracji
- suchość skóry, szorstkość jej
- suchość oczu

Jak uniknąć odwodnienia latem? 

1. Wychodząc z domu, zawsze noś przy sobie butelkę z wodą. Dla wielu zadziwiające będzie to, że naprawdę wiele osób o tym zapomina. Znam osoby, które piją tylko napoje, a na plaży, ZAMIAST po wodę, sięgają po zimne piwko lub kawę mrożoną. Problem w tym, że zarówno kawa, jak i piwo działają bardzo moczopędnie, co w efekcie nie powoduje nawodnienia, tylko... jeszcze bardziej odwadnia! Choć zimne piwo fantastycznie gasi pragnienie, to efekt końcowy będzie odwrotny od zamierzonego.

2. Słodkie napoje też nie gaszą pragnienia. Po słodkim przecież jeszcze bardziej chce nam się pić... 

3. Jeśli nie lubisz pić czystej wody, wybierz wariant smakowy. Oczywiście - zrobiony samemu, a nie ten sklepowy, z dodatkiem cukru i słodzików. Domowy napój z wody i obojętnie jakiego cytrusa (cytryna, pomarańcza, limonka) może służyć jako prawdziwy "ugaszacz" pragnienia! Możesz także zrobić taką wodę z dodatkiem ogórka i mięty ;) 

4. Jeśli zapominasz o piciu wody i nie jesteś pewien, czy np. te 1,5 lub 2 litry w ciągu dnia rzeczywiście wypiłeś, noś ze sobą 2l butelkę ze znacznikami namalowanymi markerami w równych odstępach. Możesz napisać tam np. godziny, w których będziesz musiał wypić określoną ilość wody. Mogą  być to też hasła motywacyjne w stylu: "dobrze Ci idzie, już blisko końca" :) na niektórych to naprawdę działa!  

5. W pracy zadbaj o to, aby woda była zawsze w zasięgu twojej ręki. Choć nie każda praca pozwala na to, aby co chwilę sięgać po napój, to warto pamiętać, że wszystkie zakłady pracy są zobowiązane w upalne dni zapewnić pracownikom wodę! Generalnie, w miejscu, w którym często przebywasz, zadbaj o to, aby stała tam zawsze duża butelka wody! 

6. Jedz owoce i warzywa bogate w wodę. Należą do nich m.in. pomidory, ogórki, truskawki, melony, jabłka, arbuzy, sałata, cukinia. Tym bardziej, jeśli naprawdę nie lubisz pić wody... No co, owocami czy warzywami pogardzisz? :) 

7. Jedz zupy i chłodniki! Zupy na ciepło niechętnie spożywamy w gorące dni. Co innego chłodniki! Można znaleźć je w sklepach, ale nie każdy ma dobry skład. A może warto zrobić chłodnik samemu?

8. Zainstaluj aplikację mobilną, przypominającą o piciu wody. Jest ich bardzo dużo, także można wybierać i przebierać... Teraz już na pewno nie zapomnisz!

Nie lekceważcie picia wody! W upały tracimy ją w dużo wiekszym stopniu, niż w chłodniejsze dni przy tych samych czynnościach!

Buziaki,
Kats. 

CONVERSATION

16 komentarze:

  1. Woda musi być! :) Uwielbiam ją pić razem z cytryną :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo przydatny post, na szczęście uwielbiam wodę i nie trzeba mnie do niej zmuszać, pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo potrzebny post. Zwłaszcza teraz kiedy zapowiadają takie wysokie temperatury. Zapraszam do siebie. Dzisiaj na blogu link do wpisu gościnnego, na którego publikację bardzo długo czekałam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Osobiście piję na prawdę dużo wody - przy tak wysokich temperaturach mam ją zawsze przy sobie.

    OdpowiedzUsuń
  5. przyznam szczerze, że ja akurat za latem nie przepadam, zdecydowanie wiosenny ze mnie typ. ;) a wodę pijam najczęściej w pracy, bo wtedy odwadniam się najszybciej. ;)
    pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Woda jest bardzo ważna - nasz organizm w głównej mierze jest z niej zbudowany.
    By wypić te zalecane 1,5-2l wody dziennie kupuje butelki o takiej wielkości :D
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie!

    OdpowiedzUsuń
  7. ja to zawsze noszę ze sobą wodę czy to lato czy nie :d dobrze jest wyrobić sobie taki nawyk

    OdpowiedzUsuń
  8. Przydatny post na takie upały jak dziś

    OdpowiedzUsuń
  9. Przydatne informacje posiada twoj blog.

    OdpowiedzUsuń
  10. Normalnie bardzo mało piję, ale latem nie mam z tym problemu. Woda jest moim nieodłącznym towarzyszem ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. no to ja jestem ostatnio z tych osób, które spia ponad 8 godzin i caly dzien dalej zamulam i ziewam

    OdpowiedzUsuń
  12. Np. ja nie lubię lata, a zwłaszcza takiej pogody :P

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo ciekawy artykuł- ja staram sie pic bardzo duzo wody, zwłaszcza w te gorace dni :-)

    OdpowiedzUsuń
  14. ja sobie kupiłam bidon, który mi 'mówi' ile wody powinnam wypić do konkretnej godziny ;D i mega go lubię ;D tylko mam problem z rurką;D ciężko ją myć, a jeszcze ciężej kupić wymienne ;D

    OdpowiedzUsuń

Byłoby mi bardzo miło, gdybyście wyrazili swoją opinię. A jeśli blog Wam się podoba, może dodacie do obserwowanych? :)
ZAPRASZAM RÓWNIEŻ NA FANPAGE

Back
to top