10/07/2017

OLIGOFRUKTOZA - CZYM JEST I JAKIE MA WŁAŚCIWOŚCI?

Hej!

     Węglowodany są jednym z podstawowych składników odżywczych i głównym źródłem energii. Oprócz roli energetycznej, pełnią także wiele innych funkcji w organizmie - to na glukozie pracuje mózg, zatem węglowodany odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Odżywiają mięśnie, poprawiają przyswajanie wapnia i to w ich ogniu spala się tłuszcz - dlatego też przy odchudzaniu, choć wielu ludzi propaguje dietę bez węglowodanów, są one pomocne. Jednak tak, jak we wszystkim - w przypadku węglowodanów (zwłaszcza prostych) nadmiar może wpływać niekorzystnie na zdrowie - otyłość, insulinooporność, cukrzycę typu drugiego, próchnicę, problemy z układem sercowo-naczyniowym itp.  

    O największe zło obwinia się oczywiście biały cukier oraz wszelkiego rodzaju  syropy cukrowe. Zwracajcie więc uwagę na to, co napisane jest na liście składników danego artykułu spożywczego. Cukier ukrywa się również w tych produktach, w których nawet się go nie spodziewamy. Z resztą cukier występuje w nich pod wieloma różnymi postaciami - m.in. jako cukier inwertowany, glukoza, maltoza, laktoza, cukier gronowy, cukier inwertowany, syrop glukozowy, słód i ekstrakt słodowy jęczmienny, melasa buraczana i trzcinowa... Różnią się one budową i tempem wchłaniania, ale wszystkie należą do tych, które trawią się ekspresowo i równie ekspresowo podwyższają poziom cukru we krwi. Czerwona lampa powinna nam się zapalić zwłaszcza przy syropie glukozowo-fruktozowym, który od pewnego czasu jest najbardziej obwiniany za otyłość. Ale uwaga - nie wszystko, co zawiera w nazwie "fruktoza" jest złe - przykładem jest oligofruktoza. Co to takiego? 


 CZYM JEST OLIGOFRUKTOZA?  

    Oligofruktoza należy do rozpuszczalnych substancji balastowych, które nie są trawione w jelicie cienkim (uściślijmy - trawione tylko w niewielkim stopniu). W jelicie grubym natomiast pełnią rolę prebiotyczną - stanowią pożywkę dla pożytecznych bakterii mikroflory jelitowej. Przedłużają ich żywotność i są siedliskiem do namnażania się bakterii probiotycznych. 

  Oligofruktoza składa się z długołańcuchowych cząsteczek, zbudowanych z około 12 jednostek fruktozy - cukru prostego, który występujący pojedynczo wchłania się w ekspresowym tempie i nie podlega przemianom energetycznym w wątrobie - w całości (najprościej mówiąc) "kierowany jest" w produkcję tkanki tłuszczowej. W oligofruktozie występują jednak wiązania, których ludzkie enzymy trawienne nie są w stanie rozerwać (ewentualnie w niewielkim stopniu). Z tego względu nie jest ona trawiona i wchłaniana do krwioobiegu, a co za tym idzie - nie powoduje wzrostu wagi i skoków poziomu cukru we krwi. A że ma słodki smak - znalazła zastosowanie jako zdrowy słodzik. Na tym nie koniec jej zalet!

WPŁYW OLIGOFRUKTOZY NA ZDROWIE

  Oligofruktoza, określana jako fruktooligosacharyd (FOS), dzięki swojej roli prebiotycznej ma także świetny wpływ na trawienie. Nie jest to jednak jej jedyna rola - warto przeczytać:

1. Oligofruktoza wspiera leczenie osteoporozy i pomaga obniżyć wysoki poziom lipidów we krwi. 
2. Spożycie FOS jest przydatne po terapii antybiotykowej - są pożywieniem zwłaszcza dla dobrych i pożytecznych bifidobakterii oraz bakterii kwasu mlekowego. Bakterie szkodliwe, np. Clostridium difficle, nie są w stanie jej spożytkować, z tego względu jest ona idealnym środkiem do odbudowy zdrowej mikroflory jelitowej np. po biegunce czy antybiotykach.
3. Poprawia wchłanianie wapnia poprzez wytworzenie przez bakterie mlekowe i octowe kwaśnego środowiska, sprzyjającego właśnie wchłanianiu wapnia - idealnie sprawdzi się więc w profilaktyce i leczeniu osteoporozy
4. Istnieją badania świadczące o tym, że oligofruktoza może mieć pozytywny wpływ na układ odpornościowy

GDZIE WYSTĘPUJE OLIGOFRUKTOZA? 

  Oligofruktozę znajdziecie między innymi w bananach, życie zwyczajnym, owsie, pomidorach, szparagach, czosnku, cebuli, buraku ćwikłowym cykorii, cebuli. Często dodaje się ją też do produktów spożywczych jako substancja dodatkowa lub słodząca. W sklepach z zdrową żywnością znajdziecie ją w postaci: 

- syropu oligofruktozowego - o słodkości odpowiadającej 30 do 50% cukru białego, można stosować go także do pieczenia. Najbardziej polecany jest syrop Yacon - południowoamerykańskiej rośliny bulwiastej bogatej w FOS,
- proszku oligofruktozowego - rozpuszczalnego na zimno, zatem można stosować go do zup, sosów, sałatek, a nawet herbaty,
- preparatów oligofruktozowych - stosowanych głównie po terapii antybiotykowej w odtworzeniu flory jelitowej (zawierają one dodatek baktrii probiotycznych).


  Słyszeliście wcześniej o oligofruktozie? Stosowaliście w swojej kuchni? Podzielcie się wrażeniami :) odbiegając jeszcze od głównego tematu - jeśli szukacie nowoczesnych, energooszczędnych rozwiązań pod względem oświetlenia pomieszczeń, polecam Wam serdecznie sklep ultra-elektro.pl zajmujący się dystrybucją akcesoriów związanych z elektryką, elektroniką i lampami oraz żarówkami LED. Warto odwiedzić!

Buziaki,
Kats. 

8 komentarzy:

  1. Nie wiedziałam, że jest w bananach ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. O,pierwsze słyszę,człowiek się całe życie uczy :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Nigdy wczesniej nie spotkalam sie z ta nazwa.

    OdpowiedzUsuń
  4. O ja Cię pierwszy raz o czymś takim słyszę. Niejednokrotnie jak tu wpadam czymś mnie zaskakujesz :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Piszesz fajne ciekawe rzeczy, dużo dowiaduję się z Twoich postów.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie miałam pojęciu o istnieniu oligofruktozy. Bardzo ciekawy post.

    OdpowiedzUsuń

Byłoby mi bardzo miło, gdybyście wyrazili swoją opinię. A jeśli blog Wam się podoba, może dodacie do obserwowanych? :)
ZAPRASZAM RÓWNIEŻ NA FANPAGE