3/20/2015

JOGURTY - JAKIE WYBIERAĆ?

Hej!

     Przechodząc w markecie obok nabiału możemy zauważyć, że jogurty zajmują naprawdę sporo miejsca. Czasami jest to cały lodówkowy "regał". Lubimy je my, lubią je dzieci. Nic więc dziwnego, że wybór w jogurtach jest tak duży, a marki prześcigają się w pomysłach na to, jak jeszcze "udoskonalić" swój asortyment. Dzieciom z pewnością spodobają się kolorowe kubeczki rodem z bajek Disneya. Takie zazwyczaj są najniżej na półkach - dla pewności, że wnuczek czy córka zauważy. Smaki też są coraz ciekawsze - i to niektóre całkiem dobre! Osoby odchudzające w pierwszej kolejności zwrócą uwagę na produkty typu "light". Czy słusznie - zaraz się okaże. Nie wszystko w temacie jogurtów jest tak jasne, jak mogłoby się wydawać. Opinie są tak różne, jak różne są produkty. Niektóre jogurty naprawdę są zdrowe, za to na inne po prostu szkoda wydawać pieniędzy... Tylko jak wybrać, aby wybrać dobrze?


WŁAŚCIWOŚCI JOGURTU NATURALNEGO

   Z czego wynika tak duże zainteresowanie społeczeństwa "tematem" mlecznych napojów fermentowanych? Pamiętajmy, że wśród nich znajdują się także - powszechnie znane - kefir i maślanka. Sporo osób nie widzi między nimi dużej różnicy. A przecież produkcja jest zupełnie inna. O nich też napiszę w swoim czasie - dziś zajmę się jogurtami. Ten naturalny wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn, dzięki czemu wzrasta odporność, a także zmniejsza się prawdopodobieństwo rozwoju bakterii chorobotwórczych (również w przewodzie pokarmowym!). Jogurt jest też bogatym źródłem dobrze przyswajalnego wapnia i innych pierwiastków (jodu, potasu, cynku i fosforu), a także witamin z grupy B. Poprawia wchłanianie żelaza. Jeśli chodzi o wapń - zawiera go więcej, niż mleko. Wspomaga pracę przewodu pokarmowego, pomaga przy wzdęciach i zaparciach i ułatwia trawienie - ze względu na obecność żywych kultur bakterii fermentacji mlekowej, które zapobiegają rozwojowi niekorzystnej mikroflory w jelitach. Jogurt zmniejsza ryzyko raka jelita grubego oraz poziom cholesterolu. I oczywiście jest super dodatkiem do dietetycznych dań (jako "zastępca" śmietany). Chyba już jasne, dlaczego tak chętnie sięgamy po jogurty! 

CZY KAŻDY NATURALNY JOGURT JEST ZDROWY? 

  Odpowiedź brzmi: NIE. Jogurt jogurtowi nierówny, również naturalny naturalnemu. Poza składnikami podstawowymi większość zawiera dodatkowe substancje takie, jak mleko w proszku, cukier czy żelatyna.  I o ile mleko w proszku jest środkiem zagęszczającym - więc jego użycie jest dość uzasadnione - to dodawanie cukru nie ma żadnego sensu. Bazą jest mleko i bakterie fermentacji mlekowej - po kiego wała dodawać cukier? No dobra - naturalnie w jogurtach występuje laktoza, czyli cukier mleczny. I na tym niestety producenci "wygrywają" - bo dzięki temu mają podstawę do tego, aby dodać go jeszcze więcej - co oczywiście jest nielegalne. Pisanie na etykietach "jogurt naturalny bez cukru" też jest niedozwolonym chwytem marketingowym, ponieważ cukier nie jest koniecznym dodatkiem przy jego produkcji. Także to, że bez cukru, to "żadna łaska". Ponadto niektórzy producenci stosują dodatek aromatów, skrobi modyfikowanej oraz sztucznych zagęstników. Jak żyć?
JOGURTY OWOCOWE ZASTĄPIĄ OWOCE?



   Nie, nie, nie. Czytałam kiedyś, że ok. 3/4 sprzedawanych jogurtów w Polsce stanowią owocowe. I tak mamy caaałą gamę smaków: najbardziej znane są jagodowe, truskawkowe, malinowe,  z owoców leśnych, ale obecnie spotyka się i waniliowe, kawowe, z owoców egzotycznych, kokosowe czy biszkoptowe. Często mają dodatkowo jakieś cukierki, kuleczki, draże i kawałki czekolady. Warto przyjrzeć się składom - jogurty owocowe są bowiem porządnie nafaszerowane cukrem i syropem gluozowo-fruktozowym (który jest jeszcze bardziej szkodliwy). Zawierają mnóstwo barwników, aromatów, za to owoców - jak na lekarstwo... Najbezpieczniej wybierać te z kawałkami owoców - wtedy mamy świadomość, że chociaż leżały obok nich :) z drugiej strony - może to oznaczać zwiększony dodatek konserwantów. Także... wybieramy mniejsze zło :)
    Ja stawiałabym na jogurty naturalne. A jeśli nie umiecie się przekonać do ich smaku - mieszajcie je po prostu z owocami. To taki domowy sposób na jogurt Z PRAWDZIWYMI owocami, bez zbędnych dodatków.


JOGURTY LIGHT/FIT- ZDROWSZE?


    To jest temat rzeka. Tak naprawdę wszystko zależy od naszego stanu zdrowia. Jeśli ktoś ma problem z podniesionym cholesterolem, powinien spożywać tylko produkty o obniżonej zawartości tłuszczu, za to unikać tych, które mają tłuszcze nasycone - czyli np. typu greckiego. Jako, że tłuszcz pełni funkcję zagęstnika, należy zwrócić szczególną uwagę na skład produktów o mniejszej jego zawartości - zazwyczaj jest on zastępowany np. żelatyną czy też sztucznymi substancjami. Jeśli nie macie problemu z cholesterolem - nie rezygnujcie z tradycyjnych produktów. W tłuszczu rozpuszczone są witaminy A i D, których w jogurtach odtłuszczonych nie znajdziecie.


Podsumowując: im jogurt "prostszy", tym LEPSZY :)
Jakie wolicie - naturalne czy owocowe?

Buziaki,
Kats.

54 komentarze:

  1. Ja jednak jestem przekonana do tych z owocami,uwielbiam jogobelle i danio :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie są jogurty tylko desery jogurtowe

      Usuń
  2. jadam jogurty, ale raz na jakiś czas. bardziej lubię twarożki :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam twoje posty. Mój dziadek po tym jak juz opanował cały internet i również dorwal się do tematów zdrowej diety i tego co producenci przemycaja w produktach kupuje jedynie jogurt naturalny a owoce miksuje oddzielnie sam. Jego jogurty sa sto razy lepsze od sklepowych ale nie każdy jest na emeryturze i ma na to czas.
    W sumie bardzo dobrze, że ludzie czytają etykiety i pomału wybierają świadomie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. też sama miksuję jogurt z owocami, do tego nie trzeba być na emeryturze :) wystarczy blender, owoce, jogurt, trochę miodu, nie sprawdzałam nigdy czasu, ale zajmuje to może dwie minuty więcej niż otwarcie gotowego , a zamiast siedzieć i pisać komentarze można było zmiksować w tym czasie jogurt dla siebie i sąsiadów, im prostszy- tym lepszy, jak cała żywność, im mniej przetworzona tym lepiej

      Usuń
  4. Nie wyobrażam sobie dnia bez jogurtu naturalnego light i świeżych owoców :)

    Zajrzysz?:)
    iamfuckingcrazybutiamfreee.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Zgadzam się, im jogurt prostszy tym lepszy. Przeraża mnie to, co w dzisiejszych czasach producenci potrafią wmieszać do takiego jogurtu. :/
    Lenberry

    OdpowiedzUsuń
  6. Dzięki temu postowi wiele dowiedziałam się na temat jogurtów.Od teraz będę kupować je z głową ;)

    http://przyszlosczapisanawterazniejszosci.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  7. Kiedyś nie cierpiałam jogurtów naturalnych a teraz je uwielbiam i na ich bazie robię własne owocowe. Mam słabość do greckich, choć mają większą zawartość tłuszczu to są gęste, kremowe i idealnie nadają się do np. sałatek. Ja zawsze sprawdzam skład, jeśli sięgam po jogurt nowej marki bo te które jem regularnie wiem, że są ok.

    OdpowiedzUsuń
  8. Muszę w końcu spróbować jakiś jogurt naturalny, kiedyś mi nie smakowały ale może odmieniło mi się jak Żanecie powyżej:D
    Jak zwykle super napisany post!

    http://freshisyummy.blogspot.com/2015/03/empire-of-our-own.html

    OdpowiedzUsuń
  9. ja wolę naturalne i sama dodaje owoce typu truskawki ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. włąściwie kupuję tylko naturalne i typu grecki, jeśli chcę coś z owocami dodaję swoje dżemy lub surowe owoce. Ale czasami też się skuszę na jakiegoś pysznego słodziaka ze sklepu :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja akurat nie przepadam za naturalnym, ale lubię te z ryżem lub musli.

    OdpowiedzUsuń
  12. ja niestety, ale nie lubię jogurtów naturalnych :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Bałkański -najlepszy

    OdpowiedzUsuń
  14. Wolę naturalne, zdecydowanie :)
    Sama dodaję do tego np. banana czy truskawki.
    Super post.
    mybeautifuleveryday.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja kiedyś nie lubiłam jogurtów naturalnych, a teraz bardzo mi smakują. Staram się zawsze spoglądać na ich skład :)

    OdpowiedzUsuń
  16. ja jem tlyko waniliowe jogurty i inne mi niesmakują albo mają te kawąłki owoców których nienaiwdzee

    OdpowiedzUsuń
  17. ja tam wcinam grecki kilogramami bo go lovciam :D hihi

    OdpowiedzUsuń
  18. naruralne uwielbiam :)

    Pozdrawiam i życzę wspaniałego weekendu :)
    Anru

    OdpowiedzUsuń
  19. Unikam owocowych. Wolę zbożowe :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Przydatny post. Ja oczywiście wole te owocowe,ale staram się pilnować i raczej stawiać na naturalne. Lubie dodać do nich właśnie jakieś owoce i płatki :D

    OdpowiedzUsuń
  21. w końcu doczekałam się postu o jogurtach :)
    Przeszukałam internet i niestety nikt sensownie nie opisał - jedynie Ty kochana napisałaś i teraz mniej więcej jakie jogurty wybierać w sklepie ;)
    DZIĘKUJĘ :*

    OdpowiedzUsuń
  22. Jej od dzis kupuję te normalne jogurty a nie typu fit czy 0% cukru, ach te chwyty marketingowe ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. Świetny post, najlepiej kupić jogurt, lub serek naturalny i dodać owoce ze słoika babcinej roboty, ewentualnie roboty mamy.
    http://onlybyme7.blogspot.com/2015/03/my-way_20.html

    OdpowiedzUsuń
  24. Ja wybieram naturalne raczej nie odtłuszczone;) a owocowe rzadko-najczęściej activia ;)

    OdpowiedzUsuń
  25. Nigdy nie jestem tych light, ponieważ jest tam dużo aspartamu. Lubię kaszki lub te zbożowe. ;)

    www.styleeworld.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  26. Uwielbiam jogurty owocowe, aczkolwiek powoli staram się przerzucać na te naturalne bez zbędnych dodatków :)

    OdpowiedzUsuń
  27. jogurt to fajna sprawa. Lekka, przyjemna rozkosz dla podniebienia :) Też cenię te naturalne !

    OdpowiedzUsuń
  28. A ja ostatnio tak zażeram te jogurty :/ /

    OdpowiedzUsuń
  29. Robiłam już kilka podejść do jogurtu naturalnego i za każdym razem dostaję gęsiej skórki, nie smakuje mi, tak samo jak kefir :( ale z dodatkiem owoców (przede wszystkim banan) jakoś idzie! Pozdrawiam i obserwuję, ciekawy blog :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Naprawde świetny post, ja lubię jogurty naturalne :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Tylko naturalne. Owoce dorzucam sama i przynajmniej wiem co zjadlam :-)

    OdpowiedzUsuń
  32. ja uwielbiam maślankę i kefir. tęsknię za tymi prawdziwymi w "minibutelkach po mleku" z kapselkami

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. u mnie są jeszcze te w butelkach z kapslami;)w Jubilacie czasami w Almie tez;)

      Usuń
  33. Jogurt, tylko naturalny!!!! owoce dodaję sama.

    OdpowiedzUsuń
  34. Tylko Naturalny.Tzn.kiedyś kupowałam tylko Owocowe(Jogobellę z jabłkami i cynamonem)ale ...dupcia rosła... ;)A kupując naturalny zrobię sobie taki smak na jaki mam akurat ochotę...

    OdpowiedzUsuń
  35. Owocowe,te kawowe, kokosowe uwielbiam...ale wiadomo najzdrowsze naturalne;) wszystko należy jeść z umiarem;)

    OdpowiedzUsuń
  36. I Like your blog very much! I found your posts very interesting! And also I like your beautiful photos! I know that blog requires much time, but keep doing it!
    I’ll be happy to see you in my blog!)

    Diana Cloudlet
    http://www.dianacloudlet.com/

    OdpowiedzUsuń
  37. Dobry jogurt naturalny ma minimalną zawartość laktozy gdyż pod wpływem fermentacji przekształca się ona w kwas mlekowy. Dlatego osoby nietolerujące mleka ze względu na brak enzymu laktazy powinny spokojnie tolerować i korzystać z dobrodziejstw jogurtu, kefiru czy maślanki

    Greg

    OdpowiedzUsuń
  38. Czy pisząc, że jecie naturalne macie na myśli nie doprawione niczym? Bez np. chrzanu ( posłodzonego naturalnym słodzikiem z solą morska ), czosnku z pieprzem, czubricy, kozieradki, pestek dyni czy sezamu (jedno i drugie prażone ), pomidorów. Można tak w nieskończoność w różnych kombinacjach i wtedy nie ma opcji nielubienia. No i jeszcze mieszanki otrębów, amarantusa siemienia itd..
    A ze zbóż dmuchana jaglana, gryka czy orkisz.

    OdpowiedzUsuń
  39. Czy pisząc, że jecie naturalne macie na myśli nie doprawione niczym? Bez np. chrzanu ( posłodzonego naturalnym słodzikiem z solą morska ), czosnku z pieprzem, czubricy, kozieradki, pestek dyni czy sezamu (jedno i drugie prażone ), pomidorów. Można tak w nieskończoność w różnych kombinacjach i wtedy nie ma opcji nielubienia. No i jeszcze mieszanki otrębów, amarantusa siemienia itd..
    A ze zbóż dmuchana jaglana, gryka czy orkisz.

    OdpowiedzUsuń
  40. Temat zdrowego zywienia w Polsce zglebiam od dawna, a od niedawna mam nowa perspektywe bo mieszkam w Szwajcarii. Musze przyznac ze tu nie wszyscy rozumieja o czym mowie. Jogurt jest z mleka, ma tylko rozna zawartosc tluszczu wiec rozna tez konsystencje. Sery sa z mleka, nawet noe wszystkie maja podpuszczke bo sa dojrzewajace. Wybor produktow o wiele mniejszy ( rzadko mozna trafic kefir a maslanki nie spotkalam ) za to powoli przestaje sie wczytywac w etykietki, bo nie ma zwykle po co. Sklad oczywisty.1-2 skladniki

    OdpowiedzUsuń
  41. Od kilku tygodni robię własne jogurty naturalne, wystarczy kupić kultury bakteri lub 1 zwykły jogurt naturalny z wypisanymi nazwami kultur bakt. oraz tluste mleko. Ostatnia porcję zostawiam do wykonania kolejnego jogurtu.Owoce miksuję sama, dodaje nasiona lnu i zajadamy z mężem codziennie. Wiem co jem !!! Pycha!

    OdpowiedzUsuń
  42. Tyle rzeczy producenci różnych produktów robią nielegalnie więc gdzie są kontrole . Dlaczego się na to pozwala . Ludzie nieświadomie kupują i szkodzą sobie a ktoś na tym zarabia. Naturalne zawsze najlepsze . Choć nazwa może być czasem bardzo mylna niestety :(

    OdpowiedzUsuń
  43. Najlepszy domowy, typu greckiego też pyyyyszny:D

    OdpowiedzUsuń
  44. Jakiś czas temu przekonałam się do jogurtu naturalnego. Z owocami jest całkiem smaczny ;)

    OdpowiedzUsuń
  45. fajny artykuł. polecam przeczytajcie:)

    OdpowiedzUsuń

Byłoby mi bardzo miło, gdybyście wyrazili swoją opinię. A jeśli blog Wam się podoba, może dodacie do obserwowanych? :)
ZAPRASZAM RÓWNIEŻ NA FANPAGE